Achtergrondinformatie (dossiers)
Voor- en vroegschoolse educatie
De periode voordat kinderen naar de basisschool gaan, is essentieel in de taalontwikkeling en het voorkomen van laaggeletterdheid. Voorlezen vormt daarvan het startpunt: het zorgt voor een grotere woordenschat en betere schoolprestaties. Onderzoeken laten zien dat kinderen die regelmatig worden voorgelezen een voorsprong hebben op kinderen bij wie dat niet het geval is. Landelijke programma’s voor vroege taalontwikkeling zoals BoekStart voor baby’s en BoekStart in de kinderopvang hebben een positief effect op de taalontwikkeling, het leesplezier en het aantal bezoeken aan de bibliotheek. Daarnaast draagt het bij aan een rijke leescultuur rondom het (jonge) kind
Lezen lokaal verankeren
Uit onderzoek naar de effecten van de bouwstenenaanpak van de Bibliotheek op school blijkt dat het landelijke programma effectief is in het voorkomen van laaggeletterdheid. Kinderen op basisscholen die de aanpak volgen, lezen meer en hebben een betere leesvaardigheid dan kinderen op scholen waar geen speciale aandacht is voor de boekencollectie. Zo scoren de leerlingen op scholen die deelnemen aan de Bibliotheek op school significant hoger op begrijpend lezen dan leerlingen op andere scholen (Nielen & Bus, 2016).
Uit onderzoek naar de effecten van de schoolbibliotheek op het leesgedrag van niet-westerse migrantenleerlingen blijkt dat er een positief effect is op de woordenschat. Daarnaast vonden de leerlingen lezen na verloop van tijd belangrijker dan leerlingen op een school zonder schoolbibliotheek. Toch lijken deze interventies niet op iedereen dezelfde effecten te hebben. Zo lezen leerlingen in hogere leerjaren lezen minder en minder graag, halen ze minder boeken bij de bibliotheek op school en ze zijn minder positief over de schoolbibliotheek. Ook vinden meisjes lezen veel leuker dan jongens en lezen ze ook meer (Kleijnen, 2016; Hartkamp, 2020; Heesterbeek & Hartkamp, 2020b). Het effect op onwillige lezers is minder groot, of soms zelfs niet aanwezig, in vergelijking met leerlingen die wel lezen (Van der Sande et al., 2019).
Publicaties
- Berg, H. van den & Bus, A. (2015). BoekStart maakt baby's slimmer. Delft: Stichting Lezen
- Kantar Public (2018). Het BoekStartkoffertje: bekendheid, bereik en waardering.
- DUO onderzoek &Advies Leescoördinatoren in het basisonderwijs: stand van zaken 2021
- Eijnden, Jette & advies prof. Roel van Steensel. Leesmotivatie onder de loep; inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. Amsterdam: Stichting Lezen (2021)
- Broekhof, Kees & Nijhof-Broek, Maryse (Sardes) Meer Lezen beter in taal – effecten van voorlezen op taalontwikkeling 0-4 jaar Stichting Lezen (2021)
- Broekhof, Kees (Sardes) Meer lezen beter in taal – po Stichting Lezen (2021)
- Broekhof, Kees (Sardes) Meer lezen beter in taal-vmbo Stichting Lezen (2021)
- Merke, Stephan, Ganushchak, Lesya & prof. Dr. Roel van Steensel (2022) Verrijkt vrij lezen. Amsterdam: Stichting Lezen (2021)
Meer Geletterde samenleving
