Digitale inclusie
De online-dienstverlening neemt steeds meer toe. Ook de overheid wordt steeds digitaler, loketten verdwijnen en contact met de burgers vindt steeds meer online plaats. Dit heeft een grote invloed op het dagelijkse leven en vergroot de kloof tussen groepen mensen. Voor een deel van de Nederlanders geldt dat ze niet beschikken over toegang tot digitale technologie of over de (digitale) basisvaardigheden om op een basisniveau in de informatiesamenleving te kunnen participeren.
Bibliotheken en 12 publieke dienstverleners helpen burgers dicht bij huis om te gaan met de digitale overheid. De dienstverlening bestaat uit intensivering van cursussen rond digivaardigheden en inrichting van een Informatiepunt Digitale Overheid . Daarnaast werken we in Drenthe samen met Thuiskompas en kunnen inwoners terecht bij de bibliotheek voor hulp bij inschrijving voor een sociale huurwoning. Ten slotte neemt het onderwerp digitale zorg een vlucht. Voor sommige mensen is het lastig om bijvoorbeeld met een patiëntenportaal om te gaan of om te videobellen met de huisarts. Bibliotheken ondersteunen hierbij.
Wij willen de bibliotheken verder helpen om samen de inwoners van Drenthe digitaal vaardiger te maken zodat alle inwoners de kans krijgen om mee te doen in de steeds meer digitaliserende maatschappij.
In 2023:
- Ondersteunen we bibliotheken in de vraagstukken rond de financiering van IDO’s via het Gemeentefonds
- Ondersteunen we bibliotheken bij de doorontwikkeling en professionalisering van de Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) en het verzorgen van training en scholing
- Ondersteunen bij de intensivering van de cursussen op gebied van digitale vaardigheden voor inwoners
- Ondersteunen bibliotheken bij de invoer van gegevens in G!DS met het oog op de daaraan gekoppelde website hetinformatiepunt.nl
- Versterken we netwerkvorming, provinciaal en lokaal
- Stimuleren we alle bibliotheken het programma Digivitaler te gaan aanbieden