Waarom staat niet op de website aangeven hoe lang het duurt voordat een klant een gereserveerde titel kan verwachten?
Verschillende factoren spelen hierbij een rol:
Wise zou bij het reserveren door klanten in de webcatalogus dan moeten opzoeken hoeveel reserveringen er al voor deze titel zijn, maar ook hoeveel exemplaren er zijn en hoeveel er uitgeleend zijn en tot wanneer.
Er dan rekening gehouden moet worden met het aantal klanten die het materiaal gereserveerd hebben die een abonnement voor 3 weken hebben en klanten die voor 6 weken een abonnement hebben.
Het heeft invloed wanneer klanten de titel terugbrengen, ook als materialen vermist raken, kapot gaan e.d.
Het kan ook sneller gaan indien er exemplaren bijgekocht worden in het geval er veel reserveringen zijn en weinig exemplaren.
Kortom, misschien is het mogelijk dat Wise een indicatie kan geven, het gevolg daarvan zou echter kunnen zijn dat klanten in de bibliotheek komen en zeggen: “Ik kom mijn gereserveerde boek halen want ik ben nu aan de beurt”. We willen geen verwachtingen wekken die niet reëel zijn.
Indien klanten in de bibliotheek vragen of wij weten hoe lang het duurt voordat het gereserveerde boek komt dan zou de frontofficemedewerker, rekening houdend met bovengenoemde afwegingen, kunnen uitrekenen hoe lang het ongeveer kan duren. Maar dat weten we nooit zeker!